Изчисляването на работни заплати на служителите на дадена компания е повтарящ се процес, който може...
Какво трябва да знаем за болничния лист и автоматизираното му четене от софтуер?
Болничен лист се издава когато човек е болен или когато се грижи за свой близък, който е болен. Пред работодателя се представа болничен лист, издаден от лекар. Въпросният лист доказва, че работникът е временно неработоспособен.
Кога се издава болничен лист и кога лекари могат да откажат да го издадат?
За да бъде издаден болничен лист, служителят трябва да бъде здравно осигурен. Издаването на документа става в деня на установяването на временната нетрудоспособност. Предварително не може да бъде издаден болничен лист, освен в някои специфични случаи. Обикновено работник се нуждае от издаването на болничния лист когато има общо заболяване, претърпи злополука, страда от професионално заболяване, което е причинено от вида на работата му, необходимо е лечение в чужбина или поставяне под карантина, трябва да се направят спешни прегледи или изследвания, при бременност или раждане, при болен или карантиниран близък, в случай на грижи за дете до 12 години, което е под карантина. Доктор може да откаже да издаде болничен лист, ако служителят нарочно е причинил здравно неразположение, не е спазил лекарски правила, при употреба на алкохол или наркотици, заради хулигански прояви и противообществено поведение, поради неспазване на правилата за безопасност на работа и пропускане на контролен преглед без уважителна причина.
Кой има право да издаде болничен лист?
Лекуващи лекари или стоматолози могат да издадат болничен лист, но само в областта на своята практика за едно или повече заболявания. Отпускът е до 14 дни без прекъсване, а в рамките на една календарна година не може да бъде повече от 40 дни. Ако е нужен болничен лист за по-дълъг период, тогава той се издава от Лекарска консултативна комисия (ЛКК) за непрекъснат отпуск до 180 календарни дни и не повече от 30 дни еднократно. Лекари, които обслужват на работното място, също могат да издадат документа, както и лекарите от центровете за спешна медицинска помощ (за не повече от три календарни дни). ТЕЛК може да извърши експертиза на работоспособност след изтичане на 180 дни непрекъснат отпуск поради временна неработоспособност, както и при ползване на 12 месеца отпуск (с прекъсване) в две предходни календарни години и в годината на боледуването.
Каква роля играят трудовите отношения при издаването на болничен лист?
Ако работите на граждански договор/договор за възлагане на услуга, нямате право на болнични и на парично обезщетение, защото нямате фиксирано работно време, както при трудовия договор. Ако сте самостоятелно наето лице, сами плащате осигуровките си и плащате вноски за фонд “Общо заболяване и майчинство”, то тогава имате право на издаване на болничен.
Каква е процедурата за отчитане на болничен лист на работа?
Болничният лист се предава на работодателя не по-късно от 2 дни след като е бил издаден. Ако работодателите са повече, трябва да се предостави копие на документа на всеки един от тях. Ако нямате възможност да предадете болничния лист и го заявите писмено, документът ще бъде изпратен от лекаря на работодателя служебно. Останалата част - отчитане и отразяване в план-графика, зависи от вътрешния ред на компанията, в която работите. Автоматизираното четене на болничен лист се осъществява най-лесно и елиминира риска от грешки при отчитане на присъствията и отсъствията на служителя.
Как се получава болнично обезщетение?
При временна нетрудоспособност имате право на парично обезщетение за доходите, които сте изгубили, докато сте били болни и сте нямали възможност да работите. Необходимо е обаче да са плащани осигуровките за общо заболяване и майчинство в продължение на поне 6 месеца преди това. Това изискване отпада, ако сте под 18-годишна възраст. През първите три дни от болничния период работодателят покрива до 70% от средното дневно брутно възнаграждение за месеца, а останалите дни се поемат от Националния осигурителен институт (НОИ).
Какво представлява автоматичното четене на болничен лист?
Автоматичното четене на болничен лист става много лесно, бързо и удобно. Необходимо е само документът да бъде сниман, след което директно бива попълнен в софтуера, където е налична също и останалата информация за служителя. След това веднага може да се издаде Приложение 9, което е необходимо да се предостави на НОИ. Всички промени се актуализират веднага в реално време, като могат да бъдат отразени и от работник, и от работодател. Всяка промяна е видима и от двете страни.
Какви са предимствата на автоматичното четене на болничен лист от planIT софтуера?
Автоматичното четене на болничен лист от планИТ е направено по нова технология. Използван е изкуствен интелект за разчитане на изображението, което води до значително подобряване на алгоритмите. Това от своя страна води до по-ниска цена за крайния резултат, спестяване не само на финансови средства, но и на време за работа. Друго предимство на планИТ е, че предоставяме множество възможности и всяка компания може да избере пакет, който е най-подходящ за нея. По този начин ще има достъп до необходимите функционалности и ще оптимизира ТРЗ и HR процесите по най-добрия начин.
Какви са другите предимства на използването на софтуер като услуга?
Използването на онлайн счетоводен софтуер предоставя много възможности за автоматизирано управление на множество процеси. Централизираната система предоставя достъп до документите по всяко време без значение къде точно се намирате. Автоматизираните процеси намаляват възможностите за допускане на грешки, които стават по-често при ръчно въвеждане на информация. Софтуерите имат защита на личните данни на служителите, контрол на достъпа и двуфакторно удостоверяване. Всички план-графици, отсъствия, присъствия, хонорари, заплати и други неща могат да бъдат проследени лесно, като бързо се изготвят също статистики, ведомости, анализи и други документи.
Защо да изберете точно планИТ за оптимизиране на процесите във Вашата компания?
ПланИТ е ТРЗ и HR софтуер с много разнообразни функционалности, които са лесно достъпни, защото не е необходимо да инсталирате нищо. Програмата се отваря от всеки един браузър, интуитивна е и няма нужда от допълнителни дигитални познания, за да се ориентирате в нея. Не е необходимо да правите актуализации или да наемате програмисти през определен период от време. Това спестява финансови средства и улеснява всеки един служител. ПланИТ сама прави обновления и подобрения автоматизирано. Имате възможност да ползвате калкулатор, който пресмята данъци, удръжки и всякакви други неща - както за служители, така и за работодатели. Контролът на достъпа е осигурен, като на всеки един служител е дадена различна роля в зависимост от необходимостта от достъп до определен тип информация. За всяка нанесена промяна се получават съобщения, а данните Ви са съхранени по възможно най-добрия начин.
Какви са другите предимства на ПланИТ?
Софтуерът е подходящ както за микро, малки и средни, така и за големи компании. Различните видове пакети удовлетворяват нуждите и предпочитанията, като всеки един от тях се актуализира в реално време според законодателните промени в Република България. ПланИТ осигурява достатъчно място за съхранение на файлове и предоставя многоезичен интерфейс. Имате възможност за избор на подходящ пощенски сървър, като софтуерът е достъпен за Windows, Android, iOS. Той поддържа план-графици със стандартно и сумарно отчитане на работно време. Автоматично отчита работните часове, отпуските, болничните, почивните дни без да е необходимо да се правят промени ръчно. Има база данни с шаблони на документи – декларации, приложения, справки, служебни бележки, фишове, сметки, ведомости, анализи и т.н. Правят се и автоматични проверки за спазване на законовите изисквания при изготвяне на графиците, като могат да се изчислят надбавки за извънреден, допълнителен, нощен труд, да се отчете дистанционната работа, командировките, времето за обучение, за интервюта, атестациите в графика. ПланИТ създава ресурсен график с възможност за отчитане на капацитет на местоположение - определен офис на компанията според планираните смени. Софтуерът е адаптивен към променящите се нужди и винаги може да предложи повече функционалности, като се промени използваният пакет за възможно най-практично оптимизиране на ТРЗ и HR процесите.